Wie wil er nou een erotiekwinkel beginnen in 2016?

Vibrators en dildo’s.. Is dat niet handel voor het alleen het internet? Nee, ik had daar een ander idee over: seksspeeltjes worden inderdaad veel verkocht op het internet, maar mede door een gebrek aan een nette winkel in de winkelstraat. Door van die duistere winkeltjes in steegjes, met dichte etalages “omwille van de privacy” houd je een soort taboe in stand. Een winkel die onnodig spannend lijkt. Met dus een flinke drempel. En daarbij komt dat sommige winkels een ontmoetingsplek zijn, met soms filmzalen of darkrooms. Dat is natuurlijk prima, maar niet erg uitnodigend voor iemand die alleen een goed seksspeeltje zoekt of advies nodig heeft.

Wat nou als je dat helemaal open gooit? Een winkel met een frisse uitstraling, open etalage en moderne producten, gecombineerd met een webshop en goed advies. Een plek waar een ‘plezierknopje’ gewoon een ‘clitoris’ heet en waar ‘via de achterkant’ gewoon ‘anaal’ wordt genoemd. Door om de hete brij heen te draaien, creëer je een gesloten sfeer. Bovendien was de keuze in het aantal winkels in de regio vrij beperkt. Daar zag ik een kans. Maar je begint niet zomaar in deze branche. Je hebt er feeling voor nodig en ik was er van overtuigd dat ik de aangewezen persoon was om dit te gaan doen.

Het idee werd werkelijkheid

Na een idee te hebben verwerkt naar een ondernemingsplan, hoefde ik echter niet aan te kloppen bij de banken. Banken geloven (nog steeds) heilig in de toekomst van het internet. Ik ook, maar wel in combinatie met winkels. Een webwinkel versterkt een winkel en andersom. Maar zonder financiering is het lastig om vanuit het niets te beginnen. Vandaar dat we uitkwamen bij crowdfunding.

Krantenknipsel Crowdfunding sexshop / erotiekwinkel Euphoria geslaagd

Van alle partijen sprak CrowdAboutNow mij het meeste aan. Het richt zich op de persoon achter de onderneming. Passie en daadkracht zijn de uitgangspunten. Via CrowdAboutNow hebben uiteindelijk 59 investeerders meegeholpen om de winkel in Heerenveen te kunnen openen op 4 februari 2016.

En toen: We zijn open!

Gestart op Lindegracht 41 in Heerenveen. Wat waren we trots op onze erotiekwinkel Euphoria. Hoe we het voor ogen hadden, was helemaal gelukt. Open en licht. En toch: terugkijkend is er sindsdien wel wat veranderd. Vooral de grootte van het assortiment. Met een klein budget moesten we de winkel vullen. En dat was te zien. Waar we nu soms plek moeten zoeken om een nieuw product te plaatsen, was het toen een kwestie van alles zo ruim mogelijk ophangen zodat er geen lege plekken waren.
Daarnaast hadden we bijvoorbeeld de lingerie voor in de winkel hangen. Het minst “schokkend”, was onze theorie. Tot iemand (Luna van Climaximaal.nl) ons erop wees dat die lingerie wel erg donker leek vanaf buiten. Het tegenovergestelde van wat we wilden! Dus sindsdien hebben we juist onze gekleurde toys voorin, goed zichtbaar vanaf buiten. Dát is pas fris en uitnodigend!
Maar er is ook veel hetzelfde gebleven. Wat wij zelf erg leuk vinden, is de grote koffietafel. Klanten van Euphoria kunnen de tijd nemen om iets geschikts uit te zoeken. Bakje koffie erbij en geregeld ligt de hele tafel vol met toys. Zodra corona het toelaat, pakken we dit graag weer op!

Het leukste werk!

Na de opening van de winkel is het zeker: wij hebben het leukste werk dat er bestaat. Wij mogen de hele dag over seks praten. Helpen klanten met advies en goede producten een fantastische tijd te beleven. Soms lossen we zelfs echte problemen op. En het voelt vooral heel erg dankbaar. Vooral om te zien dat we steeds meer vaste klanten hebben sinds de opening. Mensen voelen zich vertrouwd bij ons. Ons grootste compliment is nog wel dat klanten het over onze winkel hebben op verjaardagsfeestjes. Dat is ons ultieme doel: taboes doorbreken door gewoon een nette plek te bieden. Het werkt!

En de webshop? Daar krijg je onze individuele aandacht net zo goed. Bij elke bestelling schrijven wij een persoonlijk berichtje dat bij (bijna :) ) iedereen in de smaak valt. Ook voorzien we klanten digitaal van advies en hebben we door ons specialistische assortiment een streepje voor op grote partijen die soms wel 15.000 producten online hebben staan. Hoe moet je daar nou tussen kiezen? Wij hebben al een soort keuze gemaakt voor onze klanten.

Klein, groter, groeiend

Steeds meer klanten vinden hun weg naar Euphoria. Zowel lokaal als door heel Nederland, België en soms ver daarbuiten groeit het aantal klanten ieder jaar weer.
Na 2 jaar barstten we uit onze voegen. En dus, in de drukste tijd van het jaar, net vader geworden: verhuizen. Dat waren een paar drukke weken! Een verhuiswagen niet nodig. We verhuisden naar het pand ernaast. En op Lindegracht 43 is waar we nu nog steeds te vinden zijn.
Maar daar bleef het niet bij. Weer 2 jaar later kwam er iets bijzonders op mijn pad: de mogelijkheid om een bestaande erotiekwinkel over te nemen in Leeuwarden. Na een paar maanden onderhandelen en opnieuw financieringen via derden te regelen was Euphoria Leeuwarden in september 2019 een feit. Eigenlijk bestaat Erotiekwinkel Euphoria na 5 jaar dus uit 3 winkels: Heerenveen, Leeuwarden en de webwinkel.

2020: Pieken en dalen

Mark Muller van Euphoria 2021

2020 was het eerste volledige jaar dat we vanuit die 3 winkels erotische producten mochten verkopen. En het was een bewogen jaar. We zitten momenteel nog steeds in de COVID-19 crisis. In 2020 heeft de omzet 2 diepe dalen gezien: in maart/april ging ons land in een “intelligente lockdown”. Men durfde de straat haast niet meer op en winkelcentra waren uitgestorven. We mistten ongelooflijk veel omzet. Maar dit herstelde in mei, juni, juli razendsnel met omzetten die veel hoger waren dan gemiddeld, waardoor we gelukkig weer snel verder konden. Het hele jaar had met een feeststemming moeten eindigen, maar dat deed het helaas niet: beide winkels moesten halverwege december volledig sluiten. we kunnen we al bijna 2 maanden alleen maar klanten helpen via de webshop.

Wij blijven voor je klaarstaan

We helpen iedereen mega-graag op onze webwinkel. We staan voor je klaar met advies en een fijn assortiment. En gelukkig zagen we onze webshop-omzet een nieuw record behalen in januari.
Maar wij moeten het ook echt hebben van onze winkels en de (vaste) klanten die ons graag bezoeken. Om te sneupen, voor advies of omdat ze Erotiekwinkel Euphoria supertof vinden. Wij zijn blij dat we vanaf 10 februari de deuren mogen openen voor het afhalen van bestellingen. Het is een stap in de goede richting. Wij kijken ernaar uit dat we weer met jullie rond onze koffietafel mogen zitten, met een tafel vol toys!

Heel graag tot ziens!

Groet, Mark Muller